Gedurende mijn tijd als ontwerper bij Batavus werkten we voortdurend aan het eigen gezicht van de fiets. Het merk onderscheiden van de concurrentie op het gebied van veiligheid, comfort, kwaliteit en design.
De fiets en met name de Nederlandse fiets is een ‘aangeklede’ fiets, volgehangen met onderdelen en accessoires. Vaak fietsen in het hogere prijssegment en als je er daar een van hebt wil je er natuurlijk ook zeker van zijn dat je die houdt! Dus besteedden we veel aandacht aan preventie d.m.v. de diefstalpreventiechip, hoge kwaliteit sloten en als topmodel het geïntegreerde fietsslot. Uit de verschillende concepten zoals bijvoorbeeld eigen ontwikkelde vanaf het stuur en al dan elektrisch bediende geheel in het frame ingekapselde systemen kozen we toch voor het aloude en bekende ringslot. Dit werd geleverd door ontwikkelpartner Trelock GmbH vlak over de grens in Duitsland. Niet super innovatief zou je misschien zeggen, maar aan de ontwikkeling van een geheel nieuw slotmechanisme zit een lang test en goedkeurtraject vast opdat een slot ook voldoet aan de eisen die worden gesteld door fietsverzekeringen. Overige eisen aan dit ontwerp waren ook een beperkte doorlooptijd van het ontwikkeltraject, product(meer)prijs en mogelijk verhoogd mechanisch risico wat betreft de belasting van het fietsframe.
Ik was binnen Batavus mede verantwoordelijk voor de vormentaal en heb uiteindelijk zowel getekend voor dit ontwerp en het geheel uitge-engineerd in CAD. Daarnaast viel de projectleiding onder mijn verantwoordelijkheid. Het in het frame gelaste onderdeel is uit aluminium gesmeed. Een erg goede prestatie van de aan de framebouwer APRO in China gelieerde smederij. Het was destijds het grootste onderdeel dat ze ooit hadden gesmeed. Wat goed te zien is op de foto’s is de materiaalvloei op de deelnaad van het product. Deze is door CNC nabewerking verwijderd en in dezelfde opspanning is aan de binnenzijde met een zaagfrees een anti-lossende sleuf gemaakt om de sluitkap in te haken. Het slot zelf zit vastgeschroefd aan het in het frame gelaste onderdeel. De sluitpal van het slot steekt door twee ogen in de sluitkap, waarmee het verwijderen van het slot in afgesloten toestand wordt bemoeilijkt en het verwijderen veroorzaakt dan vrijwel altijd aanzienlijke optische schade. Dat kenmerk verhoogt de diefstalpreventie en het eventueel benodigde reserveonderdelen na diefstal zijn alleen bij Batavus verkrijgbaar na overleg van het eigendomscertificaat van de fiets. Een ander type slot monteren is niet onmogelijk, maar dit valt meteen op.
De sluitkap van het slot is onder vacuüm gespuitgiet in aluminium bij De Vries non Ferrogieterij in Enter, dat een verminderde brosheid en verbeterde lasbaarheid opleverde. Uiteindelijk werden hier twee vliegen in een klap geslagen, want met de sluitkappen konden meteen testen worden gedaan t.a..v de lasbaarheid voor toekomstige ontwikkelingen. De twee kunststof onderdelen zijn vervaardigd bij KIK kunststoffen industrie in Waalwijk. Hoewel de fietsindustrie gekenmerkt wordt door veelal Aziatische leveranciers probeerden we bij Batavus best veel ontwikkelingen te doen met leveranciers uit de buurt.